Det är inte alltid så lätt att se på historiska porträtt av små barn om det är en pojke eller en flicka som avbildas (och man kan naturligtvis ifrågasätta om det är nödvändigt att kunna göra det), men det finns vissa saker man kan titta efter.
På porträttet ovan har vi en plym på hättan och en typ av krage som främst bars av män, vilket talar för att det är en pojke. Porträttet föreställer den treårige Willem van der Muelen och målades av Jan Cornelisz van Loenin 1634.

Det uppsatta håret, det mer urringade livet, och blommorna i flickans hand och hår visar att det är Cornelis de Vos dotter, och inte son, vi ser på ovanstående porträtt från samma tid.
Vi ser på de avbildade viklinjerna på barnens förkläden hur ordentligt dessa förvarades i de respektive hushållen och att de är nyligen framtagna.
Här är ett porträtt av hela familjen de Vos:

Det yngsta barnets krage liknar brödernas, men ärmarna är som en blandning av systrarnas. Koraller ansågs ha en skyddande kraft så det är inte självklart att hen är en flicka för att hen har armband.
Pojkar avbildades ibland med hatt på huvudet eller i handen:



Vad gäller det här porträttet av en kvinna med sitt barn har den moderna förförståelsen fått råda hos auktionsfirman: ”Klänning — det måste vara en flicka.”, men notera barnets kravatt. Det är en pojke. Möjlighet att förstora här.
Nedan följer två porträtt tillskrivna konstnären Pierre Gobert. Ett av den framtida Louis (Ludvig) XV, och ett av hans döttrar Louise-Elisabeth och Henriette.


Här gäller inte att ett mer urringat liv betyder att det är en flicka, som på 1630-talet längre.
Läs mer om Willem van der Muelen med familj, porträttet överst på sidan, och konstnären van Loenin här.
Mary Norman 25 mars, 2021
Otroligt vackra bilder.
Ugglan & Lyran 26 mars, 2021 — Postförfattare
Visst är de, Mary!