Ugglan & Lyran

Pappa kungen som barn.

Här är ett porträtt av Charles I som 4-5åring, målat av Robert Peake, kanske efter att Charles blivit utnämnd till Hertig av York vid trettondagsfirandet 1605. Vid den här tiden var han inte kronprins, utan det var hans äldre bror Henry som dog av tyfus 1612.

Som synes var uppfattningen om rosa och blommor i relation till manlighet annorlunda vid den här tiden.

I höger hand håller han en liten bardisan eller partisan; ett slags vapen, och vänster hand vilar på värjfästet. Värjan ingick i en adelsmans klädsel och var ett tecken på hans ädla börd. Dessutom bär han en ringkrage — en del av en rustning, och en hjälm och ett par handskar från en rustning ligger på bordet bredvid honom. Även om helkroppsrustningar vid den här tiden till stor del försvunnit på grund av att de rustningar som skulle kunna skydda mot eldvapen var väldigt tunga och otympliga bar rustningsdelar med sig en stark symbolik av krigsduglig manlighet och förmedlade också ett slags tidlöshet. Vid den här tiden började det bli mer och mer vanligt att män kombinerade rustningsdelar med civila kläder, nästan som ett slags modeaccessoarer, när de lät avporträttera sig.

Koltens tyg ser ut att ha invävda silvertrådar och mönstret skulle kunna vara vävt i sammetsteknik där de mörkare partierna är skuren sammet och de ljusare oskuren.

Att hugga mönster i tyg som på ärmarna, och att sy fast guldgaloner eller andra band var typiska dekorationsmetoder för tiden.

Källor:

Anna Reynolds. In Fine Style — The Art of Tudor and Stuart Fashion. London : Royal Collection Trust, 2013.

Cecilia Anéer. Skrädderi för kungligt bruk: Tillverkning av kläder vid det svenska hovet ca 1600-1635. Acta Universitatis Upsaliensis, 2009.

Tavlan finns på Bristol Museum and Art Gallery

Nästa Inlägg

Föregående Inlägg

Lämna en kommentar

© 2021 Ugglan & Lyran

Tema av Anders Norén