Ugglan & Lyran

i medelton — filmade konserter med Gabriella Sjögren; cembalo och orgel

Gabriella Sjögren; cembalo och orgel

ger två filmade konserter med musik från 15- och 1600-talen

då musiken kommer att låta som den lät på den tiden

och instrumenten är stämda som instrument var då.

Det är bara i drygt hundra år som klaverinstrument har stämts, eller tempererats som det också kallas, som de stäms idag, med samma intervall (ljudliga avstånd) mellan alla toner som ligger bredvid varandra på tangentbordet, och i samma tonhöjd; nämligen A=440 Herz, överallt. Tidigare under historien har en rad olika stämningssystem och flera olika tonhöjder för A; det vill säga det A som ligger närmast över Nyckelhåls-C på ett piano, använts. En av dessa stämningar kallas medeltonsstämning.

Med Gabriella Sjögrens egna ord:

Mitt intresse för historiska tempereringar började när jag upptäckte hur man kan påverka klangen i ett instrument genom att stämma på ett visst sätt. Samtidigt märkte jag också hur stor effekt det har på musiken man spelar, hur det kan färga och förstärka känslorna som finns där. Det finns många olika stämsystem, alltifrån den Pythagoreiska stämningen till medeltonsstämningar och vältempererade stämningar.

Del 1: ¼-komma medelton.

Den här stämningen nämndes för första gången av den italienska musikteoretikern Pietro Aron år 1523. Den har helt rena durterser och har varit och är den mest använda av alla medeltonsstämningar. Idag kallas den ibland för ”den riktiga medeltonsstämningen”.

Den stäms oftast högstämt i A=440Hz eller A=460Hz. Den här stämningen var lite av en standard i Europa, framförallt på 1500- och 1600-talet. Men på vissa håll i t.ex Spanien och Italien hängde den med långt in på 1700-talet. Det blir musik av Antonio de Cabezon, Sebastian Aguilera de Heredia, Girolamo Frescobaldi, Peter Philips, William Byrd, Domenico Scarlatti m.fl. Här kommer vi få höra både cembalon som är stämd i A=440, och orgeln som är stämd i A=460.

Del 2: ⅕-komma medelton.

Det här är del 2 av medeltonskonserterna –- ⅕-komma medelton. En av de olika varianter av medeltonsstämingen som finns. Den lär ha varit populär i Frankrike på 1600-talet. Den här stämningen gör sig bäst lågstämt i A=392Hz; så kallad Versailles-stämning, eller A=415Hz, vilka är de låga stämningar som är de moderna barockinspirerade instrument brukar kunna stämmas i -– A=415Hz är vanligare än A=392Hz . Här är kvinterna något större än i ¼-komma medelton, vilket gör att durterserna inte blir riktigt helt rena här.

Här blir det musik av Jean-Henri d’Anglebert, Johann Jacob Froberger och Louis Couperin. Jag kommer att spela Frobergers svit nr.20 – Meditation, faite sur ma Mort future laquelle se joue lentement avec discretion. – i den han föreställer sig sin framtida död. Här kastas känslorna mellan bitterhet, hopp, tvivel, frågan om det finns ett liv efter detta, för att till sist finna ro. Ni kommer också få höra en svit i d-moll av d’Anglebert och en svit i C-dur av L. Couperin. Båda börjar med ett Prelude non Mesuré. Det betyder Preludium utan takt eller utan taktstreck och är en nedskriven improvisation. Hela programmet kommer att spelas på cembalon som den här gången är stämd i A=392Hz.

Vill du höra Gabriella Sjögren spela denna musik – så många gånger du vill? Genom att köpa konsertfilmerna i förskott gör du detta möjligt!

Konserterna spelas och filmas när tillräckligt många filmer sålts och pandemisituationen tillåter.

Pris: 200 kr. Köp här eller gå

Bilden föreställer en detalj av ett porträtt av en kvinna som lär ska vara Marie Justine Benoîte Duronceray; Madame Charles Simon Favart (1727–1772 ), målat av François Hubert Drouais (1727–1775) 1757. The Metropolitan Museum of Art.

Nästa Inlägg

Lämna en kommentar

© 2021 Ugglan & Lyran

Tema av Anders Norén